VIGILIE ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ

BÍLÁ SOBOTA
KOSTEL SV. VÁCLAVA - 07.04.2007

Liturgie slavnosti, jejíž začátek byl stanoven na 20:30 hodin, připomíná ústřední skutečnost víry: umučený Spasitel vstal z mrtvých, žije, žije novým, nepomíjejícím životem, který se může stát i naším životem, jestliže uvěříme. Z lidstva byl sňat odvěký hřích. Životem podle víry můžeme získat milost vstupu do Kristova království.

"Noční bohoslužba sestává ze čtyř částí: liturgie světla, slova, křtu a Eucharistie. Oheň a světlo jsou symboly zmrtvýchvstalého Krista, vítěze nad smrtí a temnotami zla. Světlo je podmínkou života. Kristus, který se vynořuje z hrobu smrti, je pramen světla a života pro nový svět, nové lidstvo žijící novým životem. Okamžik zmrtvýchvstání je předěl v dějinách lidstva. Otevírá novou éru, která bude sice uzavřena shromážděním rodiny dětí Božích, nebude mít ale nikdy konec. - Křesťan včleněný do Krista-Světla je ovšem také celou svou bytostí pramenem světla pro ostatní: světlem pro poznání Otcem chtěné skutečnosti, ale ještě více světlem naděje," vysvětluje Římský misál.

Prožijte s námi tuto noční slavnost, která je vstupní branou celého velikonočního období oslavujícího našeho vykoupení.

První částí noční vigilie bylo požehnání ohně a příprava velikonoční svíce, paškálu, a její přenesení do kostela. Po označení paškálu a jeho rozžetí od "živého" ohně jsme si od něj zapálili své svíčky a v průvodu vstoupili do kostela, který byl úplně temný; svítilo jen věčné světlo před hlavním oltářem. Po trojím zpěvu "Světlo Kristovo" se postupně kostel rozsvítil, až do nejúplnějšího slavnostní osvětlení.

Následoval Velikonoční chvalozpěv ("Exultet") na svíci, která je symbolem Krista-Světla. Po něm pokračovala bohoslužba slova se sedmi starozákonními čteními a jedním novozákonním. Žalmy mezi čteními zpívala vícehlasá chlapecká/mužská schola. Bohoslužba slova vrcholila četbou úryvku z evangelia podle Matouše. Pan kostelník mezitím rozsvítil všechny svíce na oltářích.

Poté následovalo svěcení křestní vody. Kněz ponořil za modlitby rozžatý paškál do vody. Obřad symbolizuje sestoupení Božího Ducha do vod ke křtu a k sebeposvěcování se. Po posvěcení křestní vody a po pokropení jsme obnovili své křestní vyznání víry: odřekli se zla a vyznali pravdy své víry. 

Mše svatá potom pokračovala od obětování obvyklým způsobem. Na závěr jsme obdrželi slavnostní velikonoční požehnání..

Po skončení mše svaté nastoupila ještě v noci "úklidová četa" a rozebrala Boží hrob, přemístila květiny a uklidila a připravila vše na nedělní dopolední Slavnost Zmrtvýchvstání Páně.

Foto: Ing. Miroslav Kuťák a Kateřina Kokešová 

homepage      galerie 2007    Vzkříšení 2006