ŽHAVÁ TÉMATA
₪ témata, která rozdělují ₪
₪ témata, která polarizují nejen sekulární společnost, ale i samotné věřící ₪
₪ na výběr je pravověrný nebo ateistický katolicismus[1] ₪
Věřící i nevěřící stále bádají nad různými specifickými problémy a otázkami, jejichž řešení Bible zná, ale odpověď se pro dnešního člověka jaksi nehodí, jeví se obtížně přijatelná nebo dokonce neuspokojivá, nebo ji odmítá z principu - sám sobě autoritou, nebo před ní ukrývá hlavu jako pštros, nebo nad ní mávne rukou, že "není na pořadu dne", tedy že není tématem, u kterého by bylo třeba se zastavit, anebo ji bere jako něco, co je mimo něj, jako cosi externího, co se ho osobně netýká a nedotýká.
Je to dáno relativistickými názory a krizí autority v dnešní společnosti, které každý z nás jako dítě své doby ve větší či menší míře přijal nebo jim podléhá. Deklarace "Dominus Iesus - O jedinečnosti a spásonosné univerzalitě Ježíše Krista a Církve" Kongregace pro nauku víry ze dne 06.08.2000 k tomu vysvětluje, že
♠
trvalé misijní hlásání Církve
je dnes ohrožováno relativistickými teoriemi, které chtějí ospravedlnit náboženský
pluralismus nejen de facto, ale i de iure (nebo principiálně). V důsledku
toho jsou pokládány za překonané pravdy, jako např.:
definitivní a úplný charakter zjevení Ježíše Krista
povaha křesťanské víry ve vztahu k vnitřnímu přesvědčení v jiných náboženstvích
inspirace knih Písma svatého
osobní jednota mezi věčným Slovem a Ježíšem z Nazareta
jednota řádu spásy a vtěleného Slova a Ducha svatého
jedinečnost a spasitelská univerzalita Ježíše Krista
univerzální spasitelské prostřednictví Církve
neoddělitelnost – i když odlišnost – Božího království a Církve
subsistence
jediné Kristovy Církve v katolické církvi
♠
kořeny těchto názorů
je třeba hledat v některých předpokladech jak filozofické, tak i teologické
povahy, které jsou v rozporu s chápáním a přijímáním zjevené pravdy. Některé
z nich jsou:
přesvědčení, že božská pravda je neuchopitelná a nevyslovitelná, dokonce ani skrze křesťanské zjevení
relativistický postoj vůči pravdě, jako by to, co je pro jednoho pravda, pro druhého pravdou nebylo
radikální protiklad, který existuje mezi logickým způsobem myšlení na Západě a symbolickým způsobem myšlení Východu
subjektivismus těch, kteří pokládají rozum za jediný pramen poznání, a tak se stávají neschopnými »obrátit pohled vzhůru, aby se vyhnuli riziku, že dospějí k pravdě bytí«
obtíž pochopit a přijmout, že v dějinách existují konečné a eschatologické událostí
metafyzické vyprázdnění události vtělení věčného Logos v čase, které je redukováno na pouhé zjevení Boha v dějinách
eklekticismus[2] těch, kteří do teologického bádání přijímají ideje pocházející z rozličných filozofických a náboženských proudů, aniž by se starali o jejich logiku a systematické vztahy, jakož i o jejich slučitelnost s křesťanskou pravdou
tendence
číst a vysvětlovat Písmo svaté bez ohledu na tradici a učitelský úřad
Církve.
a
dodává: "Na základě těchto předpokladů, které vystupují v různých
obměnách tu jako tvrzení, tu jako hypotézy, jsou vypracovávány teologické
návrhy, ve kterých křesťanské zjevení a mystérium Ježíše Krista a Církve
ztrácejí svůj charakter absolutní a univerzální pravdy spásy, nebo přinejmenším
jsou postiženy stínem pochybnosti a nejistoty."
Naše farní stránky nemají aparát ani fundovanost pro diskuse; k tomu doporučujeme využít buď farního časopisu "Svítání" nebo diskusních serverů, nejlépe našeho hostitele http://www.katolik.cz s bohatým archivem mnoha set fundovaně (knězem) zodpovězených otázek. - Stránky budou několikavrstvým rozcestníkem; pokud to bude možné a vhodné, přidáme k adresám vlastní poznámky a závazný postoj Církve, bude-li znám. Tak budou sloužit i jako minimální orientační katecheze.
Stránka bude vlastně stále ve výstavbě. Každý ze čtenářů a návštěvníků webu může navrhnout téma a/nebo doporučit vhodný link (odkaz) nebo se vyjádřit přes kontaktní adresu na homepage.
Zdroje:
[1] Studer, Willi: "Co čeká lidstvo"; studie in Světlo 43-45/2006 - zde
[2] význam "eklekticismu" viz http://pametihodnosti.cz/slovnik/291/eklekticismus.html